Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Logistyka traci na braku przeładunku zboża z Ukrainy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Grupa CSL

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Logistyka traci na braku przeładunku zboża z Ukrainy
fot. marcinjozwiak/unsplash
– Rozumiemy, że rozlewanie się ukraińskich surowców, płodów rolnych i zboża na polski rynek to zła sprawa i ona nigdy nie powinna mieć miejsca. Musimy jednak rozgraniczyć dwie rzeczy: pozwolenie na tranzyt, a co za tym idzie na zysk dla polskich portów i terminali przeładunkowych, a pozwolenie na wprowadzanie towarów do obrotu. Uważamy, że blokowanie przeładunku produktów z Ukrainy w Polsce jest bolesne dla naszej gospodarki – przekonuje Laura Hołowacz, prezes Grupy CSL.

Od wielu miesięcy na Polskich granicach pojawia się duży problem z brakiem importu towarów, szczególnie dotyczy to przeładunków zbóż z Ukrainy. Efektem są ogromne koszty i zagrożenie zwolnieniami. Jest to sytuacja, która wymaga przeanalizowania i podjęcia działań przez służby krajowe, w tym np. Ministerstw Infrastruktury – wskazuje w komunikacie prasowym CSL.

– Niestety odnotowaliśmy, że import, szczególnie zbóż z Ukrainy od ponad roku się nie odbywa. Polskie terminale i to chyba wszystkie stoją puste i ponoszą przy tym bardzo duże koszty za obsługę. Zauważyliśmy też, że niektóre kraje jak Rumunia, Niemcy, Turcja, mają duże ilości zbóż z Ukrainy w swoich portach. Tamte kraje są w stanie działać tak, by zajmować się spedycją surowców, a jednocześnie nie doprowadzać do ich dystrybucji na ich rynkach rodzimych. U nas niestety ta sytuacja została zaniedbana. W efekcie tracą firmy transportowe, porty, terminale przeładunkowe – mówi Laura Hołowacz.

– W samych czynnościach i tranzytach przez Polskę nie ma nic nieprawidłowego, wszystko odbywa się zgodnie z prawem. Tracimy bardzo duże kwoty pieniędzy za transport kolejowy, przeładunki, obsługę portową, spedycję i wygląda to tak, że magazyny stoją puste, a zarabiają na tych czynnościach i obsłudze tych towarów inne kraje – wskazuje prezes Grupy CSL.

Jak wskazano w komunikacie, tranzyty przez Polskę odbywają się zgodnie z prawem i są monitorowane przez krajowe służby. Chodzi o to, by ten tranzyt rozwijać, tak, by przez polskie terminale odbywało się wiele przeładunków i towary ruszały dalej w drogę do innych krajów.

Przedstawicielka firmy transportowej zwraca uwagę, że polskie służby kładą bardzo duży nacisk na bezpieczeństwo i kontrolę jakości towarów oraz dokumentów. – Problem na pewno stanowi opieszałość czynności na granicy związanych z odprawą. Czasami trwają nawet kilka dni i to nie tylko z Ukrainy, ale także innych kierunków. Należy przeanalizować cały łańcuch dostaw, gdyż obecnie branża TSL na tym traci, a to z kolei odbija się na krajowej gospodarce i naszym PKB – komentuje Laura Hołowacz. Przestrzega jednocześnie, że obecna sytuacja może doprowadzić do bankructw lokalnych firm transportowych.

Wskazuje też na problem z płynnością tranzytu w przygranicznych portach.

- W naszym województwie służby na granicach pracują 24/7, dzięki czemu wszystko odbywa się w miarę płynnie, ale na innych granicach często po ośmiu godzinach porty są zamykane i właśnie wszystkie czynności są blokowane i odprawy się nie odbywają. Jest to niezrozumiałe, szczególnie, że wiele czynności aktualnie odbywa się elektronicznie, co przyspiesza sprawę. Inne kraje nie mają takich problemów i wyraźnie się rozwijają, kiedy my tracimy. Sprawie trzeba się przyjrzeć i definitywnie coś z nią zrobić – mówi Laura Hołowacz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mirbud z szansą na pierwszy kontrakt kolejowy

Biznes i przemysł

Mirbud wypłaci dywidendę

Biznes i przemysł

Mirbud wypłaci dywidendę

ep. 16 czerwca 2025

UOKiK sprawdza czy nie doszło do kartelu w cementowniach

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Mirbud z szansą na pierwszy kontrakt kolejowy

Biznes i przemysł

Mirbud wypłaci dywidendę

Biznes i przemysł

Mirbud wypłaci dywidendę

ep. 16 czerwca 2025

UOKiK sprawdza czy nie doszło do kartelu w cementowniach

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5